جای تعجب نیست که برنامههای دانلود شده بر روی گوشیهای هوشمند، حرکاتمان را دنبال میکنند و همچنین اطلاعات مکانی ما را بدون در نظر گرفتن حریم خصوصی به شخص ثالث می فروشند. سال گذشته گوگل حتی با خاموش بودن سرویس مکان یاب اقدام به جمع آوری داده های مکانی کاربران اندروید کرد. همچنین شرکتهایی نظیر فیسبوک و برنامه تناسب اندام شرکت Polar با جمع آوری دادههای مکانی و یا افشای آن به صورت آنلاین در صدر اخبار ناقضین حریم خصوصی قرار گرفتهاند.

بر اساس آخرین تحقیقات به عمل آمده از طرف The New York Times برنامههای بسیار محبوب و ظاهرا بی خطر اندروید و iOS مکان کاربران را هر روزه ثبت و دنبال می کنند. همچنین این اطلاعات جمعآوری شده توسط این شرکتها فروخته میشود.
هیچ برنامه رایگانی وجود ندارد زمانی که کاربر بداند چه اطلاعات ذیقیمتی را در اختیارشان قرار میدهد.
به عنوان نمونه تحلیل دادههای گوشی هوشمند یک کاربر (ساکن نیویورک) نشان میدهد که اطلاعات مکانی کاربر بیش از ۸۶۰۰ بار و به طور میانگین هر ۲۱ دقیقه ثبت و ارسال شده است. این بدان معنی است که اطلاعات حرکتی کاربر از صبح تا شب دنبال میشود.
حدود ۷۵ شرکت اطلاعات مکانی نزدیک به ۲۰۰ میلیون شهروند آمریکایی را دریافت و از آن برای تبلیغات مبتنی بر مکان استفاده میکنند. سود ناشی از این تبلیغات در سال ۲۰۱۸ چیزی در حدود ۲۱ میلیون دلار محاسبه شده است.

از آنجایی که این اطلاعات از تعداد بسیار زیادی از افراد جمع آوری می شود، شرکتها برای تاثیرگذاری عمومی از آن استفاده میکنند. این گزارش نتیجهگیری میکند که هیچ برنامه رایگانی وجود ندارد زمانی که کاربر بداند چه اطلاعات ذیقیمتی را در اختیارشان قرار میدهد.
مطالب مرتبط:
فیسبوک غیر قابل اعتمادترین شرکت در حفظ حریم خصوصی
وقتی برنامههای خوب، بد رفتاری میکنند: محافظت از اطلاعات از طریق دسترسیهای برنامه
چگونه بفهمیم اکانتمان هک شده است؟
منبع: Hack Read
